Cod roșu de clotildism

Nu poti sa mai citesti o stire in ziua de astazi fara sa dai fie de Nicu-Nicusor fie de Clotilda. Pentru ca nu sunt bucurestean si nici hipster, habar nu aveam cine e tipa. De altfel, habar prea mare nu am nici acum, doar ca nu stiu ce sa fac ca sa scap de ea. Pe orice site de stiri, zilnic aflu “Clotilda zice”, “Clotilda cere”. Sincer va spun ca mi-as instala un plugin de browser “ClotBlock” daca ar exista.

Clotilda apare in presa mai mult decat Basescu, Ciolos si Ponta la un loc. Daca ai fi strain si ai veni acum in Romania si ai fi citit presa de dupa alegerile locale (folosind Google Translate, ca presupunem ca nu stii romana), si daca te-ar intreba cineva “Ce parere ai de Ciolos?”, ai raspuns: Ciolo-cum? Cine e asta? De asemenea, daca te-ar intreba cineva “Ce crezi de Clotilda, are vreo sansa sa castige ceva vreodata?” ai raspunde mirat: “Cum, Clotilda nu a castigat deja? Atunci cum de apare in toate zilele la stiri?”

Mitul strainului mai destept nu este ceva nou la romani. Ne-am ars cu mitul asta, mai adineauri, cand cu prezidentialele. Nu spun ca Ponta era mai bun, dar de-o revolutie puteam s-o punem si scapam si de Ponta si nu ne sufocam nici cu neamtul. Acum mai avem insa o speranta: dupa tacerea si neputinta neamtului, care la majoritatea problemelor da din umeri ca nu are ce sa le faca si in rest intra in silentio stampa sau ne plaseaza acelasi discurs de mortaciune graitoare care tocmai a terminat abecedarul si reuseste sa lege 3 propozitii, dupa acest faliment al neo-germanismului, iata ca ni se baga pe gat o frantuzoaica. Mostenitoarea lui Bertlot, in caz ca nu stiati cine ne-a scos pe noi din rahat in Primul Razboil Mondial. Sau mostenitoarea, acelui inginer francez care a venit sa refaca viile de pe dealurile romanesti, dupa cum am invatat la televizor din reclama aceea la un produs pe care l-am uitat, tocmai pentru ca povestirea era foarte haioasa…

Romanul este cunoscut pentru ambitia prosteasca de a nu invata din greseli si de a merge mereu pe carari batatorite … prost. Mitul strainului salvator va fi in curand aplicat si la echipa nationala se pare. Este doar chestiune de timp pana cand nu doar antrenorul va fi strain, ci vom importa si negri din Africa pentru a iesi si noi din mediocritatea mioritica si a ne mandri ca suntem romani, chiar daca vom fi putin … colorati. Dar si pe ei i-a facut Dumnezeu … va zice romanul bland si tolerant, ce daca e negri? Ca o mica gluma, culmea tolerantei la romani mi s-a parut jignirea unui fotbalist negru de la U. Craiova de catre un negru local: fostul primar Antonie care la culoare nu se deosebea deloc prea mult de respectivul fotbalist. In cele din urma, dupa ce a fost amenintat de CNCD, primarul si-a cerut iertare si si-a declarat simpatia fata de negrul respectiv, declarand ca din prietenie sugubeata si-a permis sa-l jigneasca, nu pentru ca nu ar fi european si nu ar fi de acord cu drepturile omului, indiferent de ce culoare ar avea el.

Cine este insa Clotilda? Din tot ce stiu eu, Clotilda este o tipa care apare foarte des la televizor. Stiu ca a participat la alegeri, si am vazut-o de cateva ori alaturi de Nicu-Nicusor Dan, un personaj al unui faimos film pe Youtbe:

Expunerea mediatica costa si costa mult. Nici o televiziune nu investeste aiurea in personaje irelevante, fara sa aiba un interes sau fara sa aiba un castig. Unele televiziuni si trusturi de presa, de exemplu, ofera bineinteles expunere patronilor lor: Trustul Impact, RTV, Realitatea, Hotnews, Gandul, B1 etc.

Este poate o banalitate sa reamintesc afilierea politica totala a tuturor televiziunilor si ziarelor romanesti. Bineinteles, pe alocuri, pe langa afilierea politica mai exista si una economica firava. Ma refer la micile afaceri conexe menite sa monetizeze parte din traficul cu greu obtinut in urma revolutiei mediatice cauzate de Facebook, Twitter si generalizarea accesului la internet prin scaderea costurilor, cresterea vitezei, dominatia smartphone-urilor si a retelelor WiFi. Prin afaceri conexe, ma refer la mini-magazine online gen Adevarul Shop (pentru ruinele ramase din Adevarul lui Patriciu), GiftBooks pentru hotnews, sau spyware-urile de pe RTV.net. Nu toate site-urile sunt neaparat sprijinite de afaceri conexe si necesitatile sunt diferite. O televiziune precum digi24, de exemplu, are in spate toata masinaria RCS&RDS si niciodata nu-si va consuma asset-urile publicitare pe nimicuri gen carti sau pantofi (cum face Nasu TV, de exemplu), ci Digi24 sustine in primul rand serviciile de telefonie (dar nu numai) ale RCS&RDS.

Oricat de solide ar fi insa financiar anumite televiziuni sau site-uri de stiri, nimeni nu va sustine un personaj politic sau un partid gratuit, doar pe ochi frumos, doar din afinitate dogmatica sau convergenta de interese sau angajamente ale patronilor. Banul vorbeste si este singura realitate care poate se ne azvârle în ochi o față sau alta.

Nu putem pune inflatia de stiri si articole despre Clotilda pe simpla dare din coate, fie a ei, fie a celor cateva ONG-uri care o imping in fata. Nici macar nu putem sa legam presupusa ei popularitate de fațuca gingașă de tinără Ioana alde Arcului revolutionara care vine sa ia taurul coruptiei de coarne. Fața ar ajuta-o la show-uri pacatoase sau la Antena Vedetelor, nu i-ar asigura prezenta cvasi-zilnica la prim-time sau pe prima pagina.

Cu privire la popularitate, singura sursa de care ne putem lega si putem investiga interesul oamenilor este Google Trends. Vedem mai jos un chart pe ultimele 12 luni:

clotilda-trends

Vedem asadar un varf al interesului in perioada alegerilor locale cand aparand la TV toata lumea se intreba “cine e asta?”. Pentru a arata cat de zero este linia anterioara alegerilor, atasez un grafic comparat din lunile ianuarie-februarie 2016 intre “clotilde” si “chiazna” unde putem vedea ca pana si un blogger oltean cvasi-anonim era mai popular decat Clotilda:

(NB: in charturile google trends 100 inseamna “maxim” pe perioada selectata; nu stim cate cautari, insa va asigur ca “chiazna” nu inseamna mare lucru; in plus, probabil indicii sunt logaritmici, deci diferentele sunt si mai mari …)

clotilde-vs-chiazna

Cu privire la graficul de mai sus, as atrage atentia ca foarte probabil “clotilde” este un regionalism moldovenesc, altfel nu-mi explic de ce ar fi fost nemtenii si sucevenii extrem de interesati de Clotilde si sa-i mai stie si numele precis, incat sa fie in topul judetelor care cauta sa se informeze “Cine e Clotilda” si care e CV-ul ei, chiar deasupra Prahovei care se afla in proximitatea Bucurestiului si unde probabil multi dintre navetistii care muncesc zilnic in Bucuresti, ajung acasa fie seara fie in weekend si cauta pe net sa se informeze. De unde avem explicatia de ce Prahova este totusi in acest top al judetelor in care se cauta “Clotilde”.

Spun despre CV deoarece in detaliile cu privire la “cautarile inrudite”, in afara de Clotilde nu apare nimic altceva decat CV – semn ca lumea nu are habar cine e asta si probabil ca si mine, lumea se mira de ce este pompata continuu la TV si pe site-urile de stiri.

clotilde

Sper ca nu v-am pierdut pe parcurs. Rezum pe scurt: am demonstrat ca

  1. lumea nu stie cine e Clotilda si ii cauta CV-ul
  2. putina lume o cauta pe Clotilda; cu exceptia perioadei alegerilor, Clotilda a fost si a devenit dupa o miniona din punctul de vedere al cautarilor

Punand cap la cap cele doua puncte de mai sus, se pune totusi intrebarea: de unde atata expunere mediatica? Spune femeia asta lucruri extraordinare, nemaiauzite, nemaintalnite? In afara ineditului de frantuzoaica cu fățău nevinovat si care poceste simpatic limba romana, femeia nu are nici un “quelque-chose” care sa justifice interesul crescut al massmediei in “mesajul” nou al acestei noi Ioana d’Arc de Ilfov.

Sa redam cateva stiri:

De altfel, probabil 50% din invazia de clotildism a fost cu privire la “furatul alegerilor”. Ce poate fi oare mai penibil ca dupa 25 de ani in care Vadim turbatul ne-a obosit dupa fiecare alegeri tunand si fulgerand ca i-au furat voturile, sa vina Clotilda sa ii preia stafeta?

Intamplator, evident ca am aflat si eu ca tipa conduce USB-ul, un partid local de corporatisti spalati pe creier bucuresteni, insa sunt putin defazat si scurt-circuitat. Daca Clotilda conduce USB, Dan Nicusor ce mai conduce? Irelevant, oricum, dar s-o lasam balta.

In final, pun din nou intrebarea mai le sleau, ca prostu: cine plateste reclama lui Clotilda si a lui Dan Nicusor de la toate televizunile si ziarele? Le-a ramas ceva bani dupa facturile de la alegeri? Le-au facut televiziunile reduceri maxime acum, ca e vara si nu prea sunt subiecte? Nu de alta, dar daca au de vanzare, sa ne zica si noua pretul, poate plateste Putin …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *