S-a sunat cu surle si trambite atat inainte cat si dupa. Ziarele au acoperit indelung promotiile, si au “exersat” pentru “sfarsitul lumii” care urmeaza sa vina in decembrie, prezentand in avampremiera “blocarea site-urilor magazinelor online”. Cu toate acestea, putine ziare – inclusiv cele economice – s-au chinuit sa treaca de bombasticitatea evenimentului si in afara de a acoperi o scurta descriere a evenimentului, o enumerare a unor jucatori care au “contribuit” la articol si a observarii desfasurarii acestuia, nu au intrat mai mult in analiza fenomenului ci s-au multumit doar cu niscavai relatari si preluari ale cifrelor si postarilor de pe blogurile magazinelor. Ca o mica paranteza, analiza economica este oricum o arta de mult uitata in presa romaneasca de economie, foarte rar mai gasim macar un editorial care sa descrie un fenomen din toate partile pentru a fi inteles pe cat mai deplin si pentru ca astfel cititorii sa beneficieze de informatie cu adevarat reala si nu doar de preluari de relatari. Pe semne ca nu lipsa cunostintelor ii impiedica pe “oamenii de presa” sa faca aceste analize, ci un fenomen de erodare constanta si perpetua a inteligentei cititorilor, sau poate nu a inteligentei cat a rabdarii si dorintei e a cunoaste lucrurile in profunzime si nu doar la suprafata. Caci ma indoiesc ca publicul consumator de informatie economica este interesat doar de relatari de cifre si de fapte si nu vrea sa afle mai mult. Sa incercam asadar sa punem macar cateva intrebari in incercarea de a trage cateva concluzii acum ca apele s-au linistit si soarele a rasarit din nou dupa intunericul din vinerea trecuta. Apropos de intuneric: cat de trist ca vinerea neagra eclipseaza cu adevarat un eveniment mult mai important pentru umanitate care a avut loc tot intr-o vineri cand cerul chiar s-a intunecat si pamantul s-a cutremurat. Dar sa dam cezarului ce este al cezarului … O prima intrebare ar fi in primul rand: chiar este black friday-ul de anul acesta un semn bun? Oare chiar am iesit din criza sau sunt semne ca vom iesi? Nu de alta, dar toate magazinele declara recorduri, unii se lauda ca au vandut intr-o zi cat intr-o luna [1], alti se multumesc doar cu cresteri de 3 ori fata de o aceeasi zi a saptamanii intr-o saptamana normala [2]. Dar nu doar la noi s-au inregistrat rezultate peste asteptari ci si la americani vanzarile au crescut cu 13% fata de anul trecut – relateaza presa bombastica [3]. Ce se omite in relatarile optimiste care redau aceste rezultate este si partea negativa: faptul ca cresc vanzarile de Black Friday nu inseamna nici pe departe o revenire a cererii si un semn bun cu privire la “reluarea consumului”. Apropos de “reluarea consumului” aceasta este inca o metafora stupida din limbajul de lemn al “specialistilor in economie” care ignora o realitate mai mult decat tangibila si in primul rand de bun simt: nu va mai exista in urmatorii zece consum ca inainte de criza deci e cu totul prematur sa
Read more