România și protecția muncii

protectia-muncii

Orice firma, cat de mica ar fi si in orice domeniu de activitate lucreaza, trebuie sa dea birul statului nu doar prin impozitele si taxele platite ci si prin spagile legalizate platite pentru protectia muncii. Din ce stiu eu, legislatia muncii prevede ca trebuie sa ai dosare si pregatiri pentru angajati periodice si de asemenea, controale medicale. Pregatirile ca pregatirile, dar in caz de control de la ITM, trebuie sa arati dosarele intocmite musai de un “expert” in protectia muncii.

Cum daca esti patron, numai de cursuri de specializare in protectia muncii ai timp, inevitabil marea majoritate dintre firme externalizeaza intocmirea dosarelor (caci pregatirea este oricum formala, daca nu lipseste cu desavarsire, mai ales unde nu e cazul). Acum, externalizarea sa nu credeti ca se face oricum: nu orice firma care ofera servicii de intocmit dosare si activitati de pregatire a personalului muncii in vederea protectiei muncii poate supravietui pe piata. Pentru ca in caz de control, tovarasul inspector va gasi cu usurinta, cateva virgule lipsa si va taxa firma care a indraznit sa ofere la intamplare externalizarea acestor servicii unor firme oarecare de servicii pentru protectia muncii.

Schema in sine este inca una dintre finele mecanisme de spaga legala care li se baga pe gat tuturor firmelor, indiferent de activitate: vrei nu vrei, daca esti om de afaceri cinstit si te lupti sa faci profit, trebuie sa accepti oferta firmei de protectia muncii care iti bate la usa, chiar dupa ce a venit tovarasul inspector si te-a gasit ca nu ai dosarele cum trebuie. Coincidenta e prea mare ca sa fii prost si sa nu te prinzi. Totodata, legal nu prea ai ce sa faci. Oricate reclamatii faci tu, si oriunde ai merge in UE, nu ai ce sa reclami: legea e lege, nu e tocmeala. Trebuie sa ai dosarele cum trebuie, iar firma care s-a nimerit sa-ti bata la usa chiar cand aveai tunevoie, are si ea dreptul la marketing. Coincidentele nu sunt infractiuni. Numai conspirationistii pot sa traga alte concluzii …

Nu spun ca este o chestiune generala, nu neg ca poate mai exista firme mici care ignora legea si pe patroni ii doare undeva de amenzi sau de controale, rezolvand facil cu o mica atentie controalele cand si daca e cazul. Aveam un prieten care avea un magazin IT chiar in drumul angajatilor de la Administratia Financiara. Fiind in drum, baietii se tot faceau ca au treaba pe acolo, batand apropouri ba ca imprimanta aia e cam scumpa, ba ca ar avea si ei nevoie de un incarcat de cartus, etc. Omul a fost nevoit sa se mute, atat de mult s-a imputit treaba. Sunt multe firme si putini inspectori si evident ca nu au timp sa verifice toate firmele. Este o loterie dar cine doreste sa respecte legea si sa stea si linistit, trebuie sa externalizeze serviciile si sa o faca catre cine trebuie, nu aleator.

Ce se intampla insa cand protectia muncii nu e respectata de institutiile statului? Nimic … Bine, mai sunt exceptii cum a fost accidentul Colectiv in care la presiunea strazii, au bagat pe cativa la parnaie. Iata insa un caz de neglijenta pe care eu il consider ca fiind vina administratorilor semafoarelor din Craiova.

Este vorba de un accident tragic care a avut loc ieri in Craiova, la intersectia intre strada Nicolae Balcescu si Calea Bucuresti. M-a marcat profund acest accident pentru ca se afla la 100m de locul meu de munca si stiu bine zona si traficul din zona. Strada Nicolae Balcescu este poate cea mai circulata strada mica din Craiova, trecand prin fata Pietei Centrale. Calea Bucuresti, de asemenea este principalul bulevard din Oras, traversat si de masini multe si de pietoni, existand treceri de pietoni si semafoare din suta in suta de metri.

accident

Pentru a rezolva cat de cat traficul in zona, au fost plasate semafoare la iesirea de pe strada Nicolae Balcescu inspre Calea Bucuresti, desi de la aceste semafoare pana la urmatoarea intersectie a bulavardului C. Bucuresti, nu sunt decat 100m. De altfel, in ultimul timp, au fost plasate nenumarate semafoare si treceri pentru pietoni, majoritatea nefiind manuale – ceea ce ar optimiza putin.

Un trafic semnalizat corespunzator, este un trafic sigur. Ideal ar fi ca semafoarele sa fie si sincronizate, sau macar sa nu fie anti-sincronizate (cum e cazul pe C. Bucuresti, in sensul ca nu ai sanse sa nu le prinzi pe toate pe rosu, in 95% din cazuri). Insa cand ai plasate semafoare, au functionat o perioada si toate ruleaza pe intermitent de cateva zile pentru ca s-au stricat, cred ca este caz de protectia muncii …

In accidentul de fata, este clar vina taximetristului. Coborand pe N. Balcescu (este putina panta) si cum sunt multe masini parcate chiar pe colt (C. Buc – N. Balcescu), taximetristul avea probabil opturat unghiul si nu avea vizibilitate. Sau poate a trecut de prima banda, primind prioritate si s-a gandit sa forteze si pe a doua, avand in vedere ca venea si tramvaiul. Mai poate fi si o explicatie: daca trecea in coloana, taximetristul fiind obisnuit ca acolo sa fie semafor, a fost neatent (oboseala, bat-o vina) si nu a realizat ca semafoarele nu functioneaza. O gresala grava, dar as dori sa subliniez: zona este mereu aglomerata, rareori sunt situatii in care in zona nu se merge bara la bara, pe ambele strazi.

Marea mirare in cazul de fata, este cum de Merzanul avea o asemenea viteza, mai ales ca si pe Calea Bucuresti sunt plasate semafoare la intersectia cu N. Balcescu. Avand in vedere ca intersectia anterioara pe Calea Bucuresti era zona pietonala si trecerea de pietoni cea mai circulata din oras (de asemenea semaforizata (daca functionau semafoarele), eu ma intreb unde a reusit sa prinda viteza si cum de Merzanul nu a realizat ca fiind intermitente semafoarele, exista riscul ca de pe Nicolae Balcescu sa coboare masini, cum era inainte, care sa incerce sa intre pe banda sau sa treaca pe cealalta banda – cum era inainte de semafoare. Eu banuiesc ca soferul nu era din localitate, altfel nu imi explic cum de avea viteza in acea zona. Nu poti merge cu 60-65 km la ora (cel putin atat recunoaste el, va dati seama ca probabil avea mai mult) intr-o zona nesemaforizata unde viteza limita e 40 si stii ca mereu sunt masini si pietoni).

Impactul a fost unul puternic daca ne uitam la consecinte. Eu am avut parte de un accident similar in orasul Mangalia, la o intersectie intre doua bulevarde. Eu conduceam Opel Astra si am fost lovit de un Volkswagen Passat de pe sens opus. Eu mergeam cam cu 30 la ora, maxim, pentru ca ma uitam dupa macarale, incercand sa ajung in port. Cealalta masina era condusa de o femeie, deci probabil avea maxim 50-60 la ora. Impactul a fost in zona fata-stanga, in dreptul rotii (mare noroc). Deplasarea a fost similara cazului de aici, m-a mutat practic pe sensul opus, pe diagonala, chiar la o distanta mai mare deacat cea cu care a fost mutat acum Loganul. In cazul meu insa, ranile au fost sumare: vanatai la piept de la centura de siguranta (in cazul de fata probabil soferul nu o avea) si o zgarietura la cap de la lovitura laterala. In cazul de fata, se pare ca impactul a fost in plin in lateral. Inca un caz din care putem vedea cat de prost facute sunt daciile. Chiar daca intr-adevar greutatea Mercedesului era alta si unghiul de impact a fost cel mai nefericit posibil, faptul cum s-a facut acordeon Dacia denota ca aceste masini sunt niste cosciuge pe roti. Nu doar ca usile probabil nu sunt ranforsate cum trebuie, dar si pragul de jos s-a indoit prea mult, ca sa nu mai zicem de cel de sus care parca e din plastic. De altfel, nu stiu ca Loganul sa aiba bare de intarire in plafon.

Intorcandu-ne la responsabilitatea celor care nu au reparat semafoarele la timp: mi se pare o neglijenta criminala. Sa ne imaginam ce s-ar fi intamplat daca in acel loc, treceau pietonii strada. In mod normal, fiind intersectie semaforizata de ceva timp, eu m-am obisnuit sa nu mai fiu atent la pietoni ci la semafor. Insa daca nu merge semaforul, mai ales pietonii sunt expusi la astfel de accidente. De altfel, nici nu stim daca nu cumva se aflau si pietoni pe trecere si taxiul “a salvat” de fapt pietonii. Intortocheate sunt caile Domnului …

Fiecare accident si necaz are un sens. In cazul meu, am inteles oarecum cel putin un sens, de ce trebuia sa fie un accident in acea zona. Intersectia era una foarte periculoasa. Locuitorii ii zic “intersectia mortii” pentru ca tineri teribilisti fac un fel de pariuri/concursuri noaptea. Mangalia fiind oras turistic si intersectia fiind o capcana (cum a fost si pentru mine: fiind singurul bulevard care vine dinspre Constanta, ma asteptam a acesta sa fie cu prioritate, mai ales ca pana la el, alte strazi importante nu mai gasisem) faceau un fel de ruleta ruseasca, venind cu viteza pe drumul cu prioritate si incercand sa loveasca masinile care vin pe drumul fara prioritate. Pentru a rezolva problema, primaria plasase pe drumul fara prioritate niste bumpere care insa in timp s-au distrus, drumul fiind practicat si de tiruri care carau marfa in/din port. Cum protectia muncii nu penalizeaza primariile, dupa ce s-au distrus bumperele, administratorii nu au mai pus altele in loc. Asa am ajuns eu in Mangalia, sofer cu peste 200.000 km experienta la data respectiva, sa fac ditamai accidentul si sa fiu lovit tocmai de nevasta unui consilier de la primarie, ruda cu primarul. Sunt sigur ca dupa aceasta spaima (doamna nu a patit nimic din fericire in accident) administratorii au pus bumpere de urgenta in zona, daca nu cumva au tras si un giratoriu.

Multi au comentat cu aceasta ocazie impotriva taximetristilor. Intr-adevar, lipsa de respect a taximetristilor fata de regulile de circulatie a devenit periculoasa in ultimul timp, iar politaii de circulatie in loc sa fie prezenti in oras in locurile clar unde este incalcata legea (le pot da eu o lista), stau la panda la intrarile in oras unde sunt limitari de viteza aiurea, din cauza unei treceri de pietoni razlete, justificata doar de o statie de autobuz. Intr-adevar e mai usor sa prinzi “musterii” in locuri de astea, dar problemele adevarate sunt in oras, in primul rand din cauza parcarilor ilegale care sunt tolerate de politie atat de mult incat deja se practica blocaje. Dumnezeu sa-l odihneasca pe taximetristul mort la datorie. Noi, soferii care doar mergem pana la munca sau pana la hypermarket, suntem nervosi daca circulam doar 20 de minute pe zi, insa ei circula 10 ore si pe langa faptul ca abia strang un ban si au masinile distruse, mai trebuie sa faca fata si la jungla din trafic. Din pacate si ei au contribuit la inrautatirea lucrurilor.

Degragarea sociala, consecinta a tembelizarii prin emigrare (un bun procent din cei destepti/seriosi/muncitori au fugit) incepe sa se vada din ce in ce mai mult in trafic, direct proportional cu cu cresterea numarului de merzane bulgaresti. Zilele trecute am fost blocat in parcare (eu parcand legal) de o femeie care parcase efectiv pe banda 1-a (dintr-o strada cu o singura banda pe sens) chiar in fata politiei (directia permise/certificate/numere). Am stat cam 10 minute pana cand pizipoanca si-a adus odrasla de la scoala. Drept raspuns, in loc sa-si ceara scuze, m-a apostrofat ca m-am uitat urat la ea: copiii au prioritate! Nu doar pustanii sunt nesimtit in ultimul timp, lipsa de respect si mitocania sunt deja generalizate, exceptiile fiind notabile.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.