Cum voi plăti eu mai puține accize din cauza măririi accizelor

Pe mine nu ma doare prea tare ultima marire de accize, dar totusi a venit momentul sa fac si eu ceva ca sa ii convingem pe politicieni sa mai si gandeasca inainte sa ia niste masuri.

Cu ocazia ultimei mariri de accize m-am hotarat sa consum mai putin pentru ca m-am ofticat. In primul rand, o sa merg in mod eco in detrimentul modului sport. De aici nu voi face mare economie, pentru ca si-asa nu prea am eu unde sa merg sport, iesind destul de putin in afara orasului si daca ies, oricum nu prea am unde sa merg sport. Dar si prin oras daca ma incordez, o sa dau jos cu 1% din consum cel putin. La un kilomeraj de minim 15.000 km pe an (am 75.000 pe 4 ani jumate) si 9% consum mediu, asta inseamna mai putin cu 150l.

Mai apoi, eu anual merg in Grecia cel putin o data. Pana acum, imi faceam plinul la noi inainte sa trec la bulgari, pentru ca era mai ieftin mai ales daca includeam pierderea de la schimbul valutar. Idem la intoarcere, inainte imi alimentam minim cat sa imi ajunga pana la granita. Acum, din ce vad, la bulgari un litru costa 1,29E iar la noi 1,368E. Ghici unde o sa alimentez la vara si la dus si la intors? Statul roman mai pierde asadar inca 80L, adaugati la cei de sus, se fac 230L.

Nu stiu cat a ajuns acciza ca proportie din pretul total (inainte era 30%). Insa la 230L mai putini, daca includem si TVA-ul cred ca statul iese de departe pe minus. Evident, calculele sunt destul de rotunde, dar probabil daca chiar ma tin de modul eco, scaderea va fi mai mare, mai ales la drumurile in afara orasului unde in prezent in mod eco consum 7-8 si in mod sport consum 10-11. Pe de alta parte, nu exclud ca sa trec si eu pe diesel, marirea asta e inca un motiv sa fac schimbarea si deja am pus ochi pe un diesel care are consumul ofical de 5%. Mai am de facut ceva calcule, dar cu fiecare marire, parca benzinarul devine mai nasol.

Ei acum repetati acest calcul pentru cateva milioane de soferi dintre care cateva sute de mii locuiesc pe langa granita atat cu bulgarii cat si cu ungurii si vor alimenta permanent din afara. In curand PROTV se va muta de la coada de la peco-urile noastre la pecourile bulgare sa transmita marea prostie a guvernantilor. Daca bulgarii nu maresc nimic si diferenta ramane cea actuala, la un plin de 40L castigul e de 3,12E. Nu prea se merita un drum dus-intors deocamdata, la pretul actual (1,29E la bulgari si 1,368E la noi). Evident, se va schimba locatia alimentarii cel putin pentru tranzitul inspre Bulgaria care nu este deloc nesemnificativ (vara, spre Bulgaria merg masini de romani in coloana). Cu fiecare crestere, insa, cel putin Giurgiul, sudul Doljului si poate litoralul vor avea tentatia sa treaca 2-3km la bulgari sa alimenteze. Evident ai nostri probabil se vor gasi sa mareasca taxa de trecere, daca fenomenul va exploda, dar sa nu uitam ca oricum exista un trafic transfrontarier cu diverse scopuri. Va amintiti oltenii care au spart piata de rosii la bulgari dupa ce s-a dat drumul la pod? Acum dupa ce vand gogonelele, o sa se intoarca si cu rezervoarele pline, daca tot au ajuns. Idem bulgarii care vin la Mall in Craiova si fac 100km doar ca sa manance la KFC si sa isi cumpere hartie igienica ieftina din Auchan, credeti ca vor mai alimenta la noi ca pana acum sau la ei?

Prim marirea accizei, multiplicata cu estimarea lor de crestere a consumului, guvernul incearca sa dea lovitura. Ma indoiesc ca e vorba doar de solicitarile FMI, e prea socialista pur-sange masura ca sa para bagata pe gat. Marea problema in ecuatia asta e faptul ca sare pretul peste al vecinilor si dupa cum stim din legea bazinelor interconectate, apa curge de sus in spre jos, adica clientii fug de unde sunt preturile mari inspre preturi mai mici. In ce masura cresterea consumului va compensa pierderea prin aceasta scurgere, cred ca e un mare mister si pentru guvernanti. Insa nu de prosti au riscat: daca ies bani, numai bine, mai au de unde sa mareasca niscavai pensii, daca nu ies, asta e: mai lanseaza niste obligatiuni si rezolva problema ca si-asa suntem “subindatorati” cum ne spunea Basescu mai ieri fericit ca noi avem abia 50-60% si nu 80% ca ungurii sau aproape 200% ca grecii …

5 comments

  • Ionut Raiosu

    Subscriu cu GPL-ul, eu fac Iasi-Craiova (550 km) cu 130 ron, dar clar nu mai ai parte de modul sport :D. Pretul gazului se va mari si ca scuza vor spune ca cisterna care transporta gazul merge pe motorina.Dar ca anomalie, pretul gazului la Craiova e in jur de 3 lei, iar la Iasi 3,3 lei. Inteleg faza cu pretul stabilit de piata, cerere-oferta, dar e “”o leaca” de diferenta, mai ales ca in Bacau, la 120 de km, e 3,1.

    • De departe gazul e mai ieftin, e mai greu insa sa nimeresti o instalatie buna si un service serios, ceea ce in Craiova nu vei gasi – am avut experiente catastrofale, nu detaliez. Important e insa, sa facem cate putin fiecare in sensul secatuirii impozitelor si taxelor pe care le platim statului, sa incercam sa infometam bestia. Eu vreau sa fac asta chiar daca pare un non-sens si chiar daca sigur nu ii va convinge pe guvernanti. Dar poate tocmai eu – desi nu voi stii niciodata asta – o sa fiu picatura care umple paharul – sau il goleste in cazul de fata.

  • Poti sa cauti info si pe afara, desi nu stiu prin ce tara se mai poarta GPL.
    Poti lua in considerare ideea si daca ai de gand sa schimbi masina, ca pe motorina taxele sunt mult mai mari.

    Chestia cu uleiul e testata, si merge din prima pe motoarele mai vechi, trebuie doar sa fie f. bine filtrat (mai ales daca iei din ala care a fost folosit la prajit – merge si cu ala).

    La motoarele mai noi e putin mai cu dichis dar se poate face sa mearga.
    Cautare pe forumuri, se gasesc suficiente resurse inclusiv la noi.

  • Poti sa ramai pe benzina.
    La GPL -ul nu a crescut taxa.

    Daca treci pe motorina, poti avea in vedere uleiul de floarea soarelui.
    Cu cat motorul e mai vechi, cu atat merge mai bine.
    Biodieselul e altceva, e mai scump si nu-l poti face acasa, trebuie garnituri speciale la motor, etc.

    Dar s-ar putea sa mearga si cu noile motoare TDI/CDI, eventual daca faci drumuri mai multe si se amortizeaza, poti cumpara un kit special de conversie, care e pe la 700euro si poti folosi simultan motorina/ulei, inclusiv iarna (cand nu poti folosi doar ulei pe o instalatie standard, fara modificari, pentru ca nu e suficient de fluid).

    Cu noile taxe care se aplica inclusiv la motorina, daca gasesti un angrosist de ulei de floarea soarelui, poti sa ajungi cu costurile aproape de 1/2 la combustibil.
    Chiar si la preturile de supermarket, gasesti la 4lei litru sau chiar ceva mai jos.

    • Am motor VVTI si cutie multi-modala (Toyota Corolla). Parca totusi nu as umbla la ea, mai stiu pe unii care si-au pus gaz pe motor similar benzinar, dar nu stiu pe nimeni cu cutie multi-modala pe gaz. Mare minune ca la GPL nu au marit taxa, e bine asta totusi desi ma indoiesc ca nu o sa mareasca astia pretul acum daca tot e de scumpiri. Asta cu ulei chiar nu am auzit, dar nu m-ar mira sa mearga.

Leave a Reply to Alin Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.