Merge și-așa!

Intro

Daca ar fi sa votez pentru un motto de tara, cred ca motto-ul Romaniei ar trebui sa fie “La noi merge si-asa!”. Ar cuprinde poate mult din esenta populatiei de pe teritoriul Romaniei de azi. Am niscavai argumente si voi detalia. Curios e ca un amic neamt cand a venit prin Romania, dupa cateva zile de adaptare si cunoastere, ajunseze sa zica: “Romania, you never know …” – un alt fel de a spune cu discretie si respect ca niciodata nu stii la ce sa te astepti. Si in general avea parte de lucruri neasteptate, neplacute, poate chiar rele, evident. Daca mai statea pe-aici, sunt sigur ca neamtu ajungea sa zica “you never know what hits you”. Iar mai tarziu, poate chiar ajungea sa zica “calatorului ii sade bine cu drumul”.

Nu vreau sa par inca un “carcotas de serviciu” care nu are ce sa faca si se apuca sa mai arunce cu niscavai noroi aiurea, refulandu-si frustrarile si intamplarile lui nefericite, pe care in loc sa le abordeze cu o atitudine optimista, autoironica si zeflemitoare – cum ii sta bine romanului – se gasi acum sa tune si sa fulgere. Nici vorba. Nici macar nu am (prea multe) evenimente recente care sa imi rascoleasca frustrarile si nici o anume stare de pesimism, tristete sau neliniste ontologica de mi-a venit tocmai acum, in Saptamana Patimilor, sa scriu despre “merge si-asa”. Recunosc ca stau bine cu “imunitatea” la “merge si-asa” si am dobandit – zic eu – sfanta “nesimtire”. Altfel spus, m-am obisnuit sa mi se cam rupa. Fac ce pot si eu, dau din coate pe ici, pe colo si asta e, in rest, Dumnezeu cu mila. Am avut o perioada nebuna de proiecte si tentative. Si evident si o perioada de revolta, protest, zbatere, etc. Dar la ce bun, toate? Ce sens au? Dar sa nu divaghez in filosofie, nu ma preocupa filozofia nici macar “sociologia” care e tot un fel de filosofie, care in schimb mai baga cateva statistici pe ici, pe colo.

Acoperisul

Pozele astea aveam de gand sa le includ intr-un articol la care ma gandeam sa ii zic “Craiova – un oras anapoda” in care sa includ si povestea cu tirurile care au facut praf niste bari protectoare la un pasaj recent inaugurat in Craiova, in serie: doua intr-o saptamana. Si culmea culmilor, au intrat in pasaj, dar problema a fost la iesire! Articolele le puteti gasi pe Gazeta de Sud, care are si o filmare extrem de amuzanta cu soferul bulgar al tirului, care incerca saracul sa le explice ziaristilor ca bara de protectie scria 4m si tirul lui este sub 4m, deci problema e ca bara de protectie era “aproximativ” 4m. Intr-o engleza stramba, intrigat bulgarul a exclamat: “Camion for meters, this for, but not for!” Inca o manifestare a patternului “merge si-asa”. Reprezentantii “firmei” au explicat: bara de protectie a fost afectata de un alt tir care a trecut anterior (v-am zis ca au fost 2 intr-o saptamana) si de aceea era mai joasa de 4m. Evident, asta nu ii scuza cu nimic pe ei care trebuiau sa repare bara si sa o faca sa fie de 4m, imediat dupa ce a avut loc accidentul, nu aveau voie doar sa ii dea cateva ciocane si o sa puna la loc la 3,8m. Un accident avut loc cu cateva zile inainte, nu justifica lucrul prost facut de ei, ba din contra, lucrul prost facut de eia fost cauza unui alt nou accident care putea sa omoare oameni. Nu mai mentionez ca tirurile alea nu aveau ce sa caute prin centru, dar primaria a blocat strazile fara sa aiba grija de deviatii si fara sa le marcheze. Am renuntat insa la articol, m-am gandit ca nu doar Craiova e anapoda, toata tara asta e anapoda si lucrurile care ma revolta pe mine probabil sunt banalitati si prin alte parti, nu doar pe-aici.

Sa revenim inca la acoperis. Acaretul asta apartine unei facultati din Craiova cu care sunt vecin de bloc. Dupa o furtuna de vant devastatoare, nu a mai mers asa: vechiul acoperis s-a cam ales praful de el si trebuia reparat. Facultatea respectiva are bani destui, nu sta in 10-15 mp de acoperis de ala (1mp e max 30 lei). Se mai adauga probabil costul lemnului (nu stiu daca nu cumva oricum au pus blani si sub tabla). Au ales insa sa “ieconomiseasca” ca si-asa nu vede nimeni (acaretul nu e tocmai la strada). A iesit ceea ce se vede in FINAL WORK.

WORK IN PROGRESS

workinprogress-closeup

WORK IN PROGRESS (CLOSEUP)

finalwork

FINAL WORK

Poate s-ar gasi vreunul ca sunt rautacios in poza cu sticla: ce oamenii nu au dreptul sa bea o bere? Ba da, dar nu la munca si mai ales nu dimineata cand se suie pe acoperis. (Nu detaliez CUM s-a muncit aici, nu vreau sa imi bat joc de oameni si nu e treaba mea cum muncesc). Bautul si munca la romani merg mana in mana, mai ales de cand nu te mai da nimeni afara daca te prinde beat. Da, oricat de paradoxal pare, este o criza atat de mare pe piata muncii incat o betie iti aduce cel mult un transfer sau o taiere din salariu. Tot de la vecini stiu. Din “surse sigure” am aflat ca fostul paznic a fost mutat in alta locatie pentru ca a fost prins beat. “Hmm, am zis eu – surselor. Pai cum asa, ca eu nu l-am vazut beat decat o singura data”. “Ei, l-au prins de mai multe ori” – mi-au marturisit sursele sigure cu timiditate, aplecand capul si evidand sa imi dea mai multe detalii.

Oriunde te duci, la un loc de munca expus publicului poti vedea nelipsita sticla / sticle. Azi, daca nu venea verdele mai repede, la un semafor, era cat pe ce sa fac poza la o sticla de vin plasata strategic langa tarnacoape, sacosi si alte genti ale oamenilor muncii de la noua linie de tramvai din Craiova (da, inca se lucreaza cu tarnacopul pe la noi). Mai conteaza ca muncesti in mijlocul strazii si daca nu esti atent, te poate lovi oricand o masina? Mai conteaza ca daca nu ai mintea treaza poate provoci cine stie ce accident, sau sar pietre aiurea pe masini, sau poate cazi cu tractorul ala mare in groapa sau dai in vreun stalp? Nu mai conteaza! “Merge si-asa!” Nu stiu daca sticla e de vina sau doar naivitatea vreunui Dorel, sau poate nu era nici o problema grava. Dar ieri, cam prin aceeasi zona (la o statie de tramvai mai la vale) la cutia electrica care are sigurantele si probabil computerele pentru semafoare au lucrat unii si cand am trecut si cand m-am intors (vreo 3-4 ore diferenta). Bine ca lucrau totusi si nu s-a ajuns la vreun incendiu sau altele. Oricum artera e terminata, pentru o amarata devlinie de tramvai se merge bara in bara. O sa dureze cateva veri, ca si la pasaj. Mai nou s-au apucat si de parcare subterana. Investitii frate, proiecte europene, infrastructura, deh.

Dacia

Am vazut recent niste rapoarte TUV Germania cu rata de defectiuni la masinile care trec prin service-urile nemtilor. Pentru cine nu stie, TUV la nemti e un brand atat de puternic incat folosindu-se de notorietatea acestuia in randul romanilor mai plimbati, multe firme romanesti incept sa il treaca pe eticheta chiar mai pronuntat decat “certificarea ISO” care probabil oricum este mai pretentioasa si mai constrangatoare cu privire la calitate si siguranta. Care credeti ca e masina cea mai proasta mai la toate categoriile? Dacia, evident! Este adevarat ca mai are pe langa ea cateva marci cum ar fi Peugeot si Fiat si ca si astia ar fi tot latini – de unde am putea trage o concluzie. Sa nu ne grabim insa, italienii macar fac si Ferarri, francezii mai fac si rachete din cand in cand, deci nu merge comparatia. Nu vreau sa o lungesc cu treaba asta, evident cand vine vorba de masini, e mult de comentat. Dar totusi, nu am putut sa nu simt o mahnire ca tocmai Dacia noastra (cel putin asa o vedem noi, desi banii merg la francezi) e pe ultimul loc. Unde sa fie oare mandria muncitorului roman, unde sa fie dorinta de a face o masina cat mai fiabila si al carui viitor proprietar sa fie multumit si poate chiar placut surprins de fiabilitatea superioara asteaptarilor sale (oricum joase, datorita pretului). Stiu ca multi se gandesc din start ca daca Dacia e ieftina, trebuie sa fie si proasta, nu se poate altfel. “Doi lei dai, doi lei ai” spune proverbul. Exista un sambure de adevar, dar nu trebuie obligatoriu sa stea asa lucrurile. Dacia este ieftina pentru ca este o masina pentru oameni saraci care nu sunt dispusi sa plateasca 1000E doar pentru niste scaune de piele, care nu vor sa aiba sute de optiuni cand isi aleg masina, care nu vor trapa, nu vor cutie automata, nu vor faruri automate, senzori de ploaie, etc. Si nu vor nici macar 5 stele la Euroncap, ca sa nu mai zic ca nu vor suspensie variabila, ABS-uri ca la o Toyota sau frane ca la Volvo. Nu vor nici macar interior prea elegant ca Citroen sau electrica prea avansata ca la Kia. Clientul target pentru Dacia vrea o masina ieftina care sa mearga si ideal sa nu coste mult intretinerea. Ieftin insa nu trebuie sa insemne prost, mai ales ca rapoartele se refereau la masini care au 2-3 ani si 40.000 km. Nu discutam despre fiabilitate pe termen lung sau kilometraj mare, unde evident conteaza imens si designul si piesele si procesul de productie. Vorbim de o masina noua care in 2-3 ani si pana la vreo 50.000 km nu are voie sa se strice indiferent de pret.

Pretul scazut ne duce clar sa deducem ca si procesul de fabricatie si control al calitatii, precum si selectia si testarea furnizorilor la Dacia nu este aceeasi ca la BMW sau Volkswagen. Dar totusi, Dacia este o masina romaneasca. Unde este mandria muncitorului de la Dacia sau a vreunui furnizor pentru Dacia? Cum vom reusi sa scoatem si noi capul intre ceilalti daca nu avem constiinta lucrului bine facut, chiar daca oricum e mai prost si mai ieftin decat lucrul facut de ei? Nu vorbesc aiurea, am nenumarate povesti “direct de la surse” si din industria auto. Am avut un var care lucra la o fabrica de cabluri (pentru Ford in principal). Se arata foarte frustrat ca aveau pe unul care sa ii monitorizeze permanet si care sa ii puna sa refaca cablarea daca existau mici defectiuni pe care el le considera irelevante. Era foarte revoltat ca aveau norma de facut, ca munca era grea, ca salariul era mic etc. Nu intelegea deloc ca salariul lui era mic tocmai pentru ca lucra cu picioarele si produsul facut de el, pentru ca era de proasa calitate, se vindea foarte ieftin comparativ cu alte produse pe aceeasi gama si prin urmare, patronii lui castigau mai putin si trebuiau astfel sa ofere angajatilor si salarii mai slabe. Intre timp, fie pentru ca a fost dat afara, fie pentru ca nu i-a mai convenit (nu am vorbit de mult cu el) a plecat in Anglia, lucreaza la o fabrica de frigidere. Abia astept sa ma intalnesc cu el sa vad cum i se pare munca la englezi, daca e mai stresanta ca la fosta fabrica, unde trebuia sa faca cablurile fara defecte.

Intorcandu-ne la Dacia, reporterii romani, ar fi bine ca atunci cand il mai invita pe Stroe si acesta se arata revoltat de faptul ca in Romania se vand prea multe masini second comparativ cu masinile noi, sa ii azvarle in fata si raportul asta. In schimb, reporterii nostri sunt cumparati toti de Dacia pe firimituri de atentii si cadouri periodice, ca sa faca propaganda de 2 lei in favoarea Daciei, cum ar fi articolul de zilele trecute cu “lovitura de imagine pentru Dacia” – o idiotenie. Cati neuroni iti trebuie ca sa compari o Dacie cu un Porsche Macan? Si daca baietii de la pro(st)sport vroiau sa faca presa adevarata, de ce nu au tradus si ultimul tweet al lui Gavin Green in care omul spune clar: “Macan actually proved better off road than I thought. It survived this without Duster assistance”. De asemenea, poate puteau sa mentioneze si cate ceva despre Macan. O fac eu pe scurt:

The Macan range comprises three models: the standard S, the S Diesel and the range-topping Turbo. The Macan S uses Porsche’s own twin-turbocharged 3.0-litre petrol unit with 335bhp and 339lb ft of torque, while the Macan Diesel S gets an Audi-sourced 3.0-litre turbodiesel with 254bhp and 427lb ft. At the top of the range sits the Macan Turbo, which is powered by a twin-turbocharged 3.6-litre petrol engine, producing 394bhp and 405 lb ft of torque. (sursa)

Deci cea mai slaba varianta de motorizare face cat 3 Dustere la cel mai tare motor disponibil. Punct. “Cum e turcul si pistolul” am putea spune. Asa masina “nationala, asa reporteri. A lauda Dusterul in cazul de fata e similar cu a lauda un cal care trage o masina impotmolita pe camp in namol. E bun calul ca te-a ajutat, e prost soferul ca a intrat in namol, dar tu tarane, razi cat vrei, dar ia hai sa facem o tura pana la Bucuresti sa vedem care ajunge pana la Bucuresti si in cat timp si cu ce consum.

UPDATE 22 APR 2014: despre site-ul Dacia

Sa zicem ca sunt un client potential pentru Dacia. Incep sa investighez masini din clasa cross-over si printre alte recenzii, de curiozitate citesc si o recenzie despre Duster conform careia imi intaresc concluzia ca totusi este un jaf (vezi review-ul unui site faimos). Dupa niscavai review-uri, cam incept sa renunt la clasa cross-over, mi se pare un moft prea mare pentru buzunarul meu si nu prea vad avantaje notabile fata de compacte. Apoi, din intamplare, vad la TV o reclama la noul Sandero Stepway. Hmm, interesant. Imi aduc aminte cum la masina anterioara am sarit peste stepway doar pentru ca nu au avut cutie automata. Ia sa vedem daca noua generatie e mai stralucita si s-au desteptat si francezii la cap sa inteleaga ca totusi automatele incep sa prinda si in Romania. Intru pe site cu intentia sa trec la o configuratie. Evident, Stepway nu are un loc aparte in categoria modele, deoarece la urma urmei este un Sandero putin mai stilat si mai inaltat. Ma intreb: probabil stepway-ul e disponibil in configurator. Dau click pe Sandero, apoi pe “Configureaza acest vehicol” apoi aleg “Diesel” de la motorizare si dau click pe “Etapa urmatoare”. Apoi blank. Pagina goala. Pana aici a mers configuratorul! Penibil pentru un site auto care numai prin vanzarea unui singur autoturism si-ar scoate banii pentru un configurator functional si atractiv cum au toate marcile. Am zis ca poate e problema temporara si am dat refresh. Degeaba! Am zis ca poate e de vina browserul (initial am incercat cu Chrome) si am testat si pe Firefox. Degeaba! Am zis ca poate problema e motorizarea diesel si am ales benzina. Degeaba, tot pagina goala mi-a dat. La noi, merge si-asa  …

(va continua)

7 comments

  • Mircea Bogdan

    “Merge si asa” este o stare de fapt ce se va depasi cu mare dificultate. Este o stare interioara care pare a fi tot o forma de adaptare a omului la societate. Sigur, nu este o scuza sa nu asculti glasul constintei care iti spune sa faci lucrurile ca la carte. Dar sa ne gandim cat de greu este sa razbati in societatea romaneasca, incat unii din noi renunta sa mai poarte pe umeri “povara” lucrului bine facut. Sa recunoastem ca superficialitatea este una din caderile neamului nostru, dar si in spatele ei stau niste cauze. Poate educatia pe primul loc, sau poate ca este rodul pe care il culege societatea romaneasca pentru faptul ca si-a zdrobit spuma societatii in temnitele comuniste.

    Referitor la Dacia noastra, sa cunostem ca si neamtul nutreste ceva dispret concurentei. Eu am condus, conduc si am sa conduc Dacia. Am vorbit cu soferi de taxi si concluzia lor este ca dupa Skoda, Logan-ul este cea mai fiabila masina, cea mai rentabila pentru meseria ce o practica ei. Concluzia mea in urma utilizarii mai multor Logan-uri este ca nu este nevoie de nimic mai mult decat consumabile si piesele care se inlocuiesc in mod uzual la revizii. Poate aflam si alte pareri de la utilizatori…

  • Sunt multe explicatii, eu nu am vrut sa intru in analize istorice sau psihanalitice ale acestei stari. Evident, toata istoria si-a pus pecetea asupra felului in care suntem. Nu cred insa ca doar comunismul este de vina. Sa nu uitam ce a spus (tot cu delicatete) generalul Berthlotd cand a fost trimis sa puna pe picioare armata noastra in primul razboi mondial: “Romanii sunt admirabil de dezorganizati”.

    Cat despre Dacia, e posibil sa fie rentabila pentru taximetristi care castiga 10 lei pe ora si nu ii deranjaza sa dea saptamanal pe la service, mai ales daca service-ul e un nenea Costel echipat cu o surubelnita si cu un ciocan. Insa rata de defecte este de 6 ori mai mare ca la o Toyoya! Mie nu mi-ar conveni sa merg cu o masina care imi cere lunar sa trec pe la service, nici daca mi-ar da-o cineva pe gratis, prefer sa merg cu taxiul. Extinzand rationamentul taximetristilor, masina ideala ar fi Tico – nu stiu daca ai prins vremurile cand mai erau Tico-uri pe taxi si cand toti o laudau ca e ieftin de intretinut si “isi face treaba”. Nemtii in schimb au pe taxi mercedesuri de alea mari, destul de batranesti dar mergi in ele de parca esti in autocar. Costa de vreo 5 ori mai mult taxiul ca la noi, dar de aia si salariile sunt de 10 ori mai mari, ca un Mercedes tine 1 milion fara sa ii schimbi motorul, in schimb ce un MCV nu tine nici 150.000 km

  • Alin Stefanescu

    Asta cu “merge si asa” am auzit-o si la Petre Tutea (citez): “A venit odata un frantuz la noi, cu niste masini, iar una nu functiona tocmai asa cum trebuie. Dar romanul zice : “Merge si asa!”; ca “merge si asa” inseamna ca merge oricum. Nu merge oricum, nu oriunde, nu oricand si nu orice.”

    De asemenea, sut total de acord cu neamtul citat la inceputul articolului: “Romania, you never know…” Dupa 8 ani de Germania (si vizite prin multe alte tari) pot spune ca Germania e cea mai “determinista” tara (in care am fost). Intr-adevar au multe reguli, dar se tin de ele si stii aproape intotdeauna la ce sa te astepti. Deci e un sistem determinist in care poti sa te concentrezi pe ce te intereseaza, nu sa stai mereu cu ochii in patru ca “nu stii ce ti se poate intampla”. 🙂

  • Nu stiu de ce pui vina pe fiabilitatea redusa in carca procesului de montaj.
    O masina lowcost nu inseamna neaparat ca o produci in tari unde platesti salarii mici, ci faci economii si la calitatea materialelor.
    Mult mai relevanta ar fi o detaliere pe tipul de defecte si binenteles o evaluare exacta a TCO -ului.
    Pentru ca in ciuda defectelor dese, s-ar putea sa fie substantial mai mic.
    Si una e sa ti se arda un bec sau sa-ti cada un buton de 3 ori intr-un an si altceva sa ti se arda ceva electronica sofisticata o data la 2 ani.

    Sigur, unii zic “nu vreau sa stau cu masina in service”, dar cred ca e mai de preferat sa treci de 3 ori intr-un an prin service, pentru jumatate de ora, unde sa lasi in total 100euro decat sa treci o data la 2 ani si sa te coste 500 euro si poate si o saptamana de asteptare, sa vina piesa de la furnizor.

    Chiar zilele trecute se plangea cineva pe alt blog cu o faza din asta, masina dusa la reprezentata, il puneau aia sa scoata > 1000 euro pentru nu’s ce piesa sofisticata, undeva aproape de jumatate din cat daduse pe masina.
    Insa a cerut garantie ca se rezolva problema daca da banul sau primeste banii inapoi si binenteles ca i s-a dat cu flit.

    Pana la urma a rezolvat-o (aproape) singur, punandu-i diagnosticul (ala adevarat, nu din service -ul cu pretentii) cu ceva intuitie si ajutorul lui nea Gigi cu ranga si ciocanul, la un cost infim, chit ca din 2-3 drumuri la service.
    De costul final nu mai vorbesc, pomana curata.

  • Si ca sa nu fiu inteles gresit, cred ca Dacia a facut pasi substiali pe partea de design, nu stiu pe cea de fiabilitate cate progrese, insa eu cred ca nu e o masina ieftina, nu pentru romani in orice caz.

    Mai degraba prefer un SH bun ca si marca, care sa nu te omoare la piese, cu 200.000 km la bord (mai mult sau mai putin reali) decat sa dau de doua ori mai mult pe o Dacie noua.

    Si asta si pentru ca stiu ca in urmatorii 5 ani pierd mai putin la valoarea masinii cu varianta SH decat cu una noua.

    Insa afara, unde probabil masinile noi si scumpe sunt in general prima alegere, e altceva si Dacia poate fi o alternativa buna pentru o prima masina pe care te gandesti ca oricum ai sa o cam busesti si casco costa si ala destul la una noua si scumpa.

  • PS3: Am intrat si eu de curiozitate pe site -ul Dacia si mi-am configurat un Logan MCV.
    A mers pana la capat.
    Dar n-as da (aproape) 13.000euro pe una cand pot sa gasesc ceva BUN de 5-6 ani vechime la jumatate de pret, iar peste 5 ani, cand trag linie, cu Dacia am pierdut 6000 iar cu sh -ul, probabil nu mai mult de 2-3000 chiar luand in considerare un cost total mai mic de intretinere pentru Dacia.

    • Incearca te rog configurarea si la Sandero, eu am mai testat pe inca un calculator si la fel nu mi-a mers. Din ce stiu eu (si am tot analizat toate modelele) in afara de ideea de masina care arata acceptabil si e noua, un alt avantaj major nu are (la noi) decat la categoria 4×4 unde Dusterul e sub alti competitor, insa doar la versiunea BLANA. Daca incepi sa bagi o motorizare mai buna, radio, jante mai acatarii sau alte imbunatatiri, pretul sare si devine mai interesant Suzuki Sx4 sau alti competitori apropiati. In afara, Dacia este interesanta doar in statistici, daca mergi prin Munchen, vezi 2-3 masini. Statistic, pare interesant ca vedem titluri de gen “DACIA bate la vanzari Mercedes”. Bate insa in sensul ca Dacia creste 5-6% si Mercedes doar 2-3% (cifre aiurea, doar sa subliniez ideea). Apoi, daca ne uitam la cota piata, la fel, Dacia are sub 1% in Germania si Opel poate are 20-25%. Altfel spus, este irelevanta intre marii jucatori, indiferent de pomparea de marketing si cifrele irelevante per total. Vanzarile se duc mai ales in tarile cu putere de cumparare mica unde nu toti oamenii gandesc ca tine ca cu 5000E iti iei un second cu mult peste orice varianta de Dacie din toate punctele de vedere. Insa unii romani (dar nu numai) au si mandria sa aiba ei lucru nou, ca au ei grija de el, e si teama ca nu stii peste ce dai la second, tine de mentalitate. Pe asta au plusat francezii, de unde si portbagajul ala imens, ca sa aiba romanul taran unde sa bage frigiderul cand se duce la tara si porcul cu damigenele cand se intoarce. Si in plus, sa se mandreasca la vecini ca si-a luat masina noua …

      Nici nu vreau sa intru in discutia despre service-uri, mai ales de service-urile Dacia/Renault/Nissan! Ii cunosc si sunt principalul motivul pentru care nu imi voi lua Quashai, desi in clasamentul personal la SUV-uri e pe locul 1.
      Sunt si-asa destul de plin de nervi cu cei de la Toyota Craiova… Acum sunt in asteptare si probabil o a revin cu un articol, mai ales daca nu iese treaba bine.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *