Noi zvonuri despre plecarea Renault

Conform jurnalul.ro (Ilie Serbanescu):

Ceea ce părea o profeţie urâtă, aruncată viperos, nu de mult, de preşedintele Băsescu în disputa politico-electorală cu premierul Ponta, dar ceea ce putea fi de fapt o informaţie culeasă de la serviciile secrete – anume că Renault va pleca de la uzinele Dacia din Piteşti – se adevereşte deja. Să-l cităm pe dl Constantin Stroe, cel păstrat de francezi la uzină ca să nu se spună că n-ar fi şi români în conducere: „Nu se pune problema ca Renault să se retragă complet din România. Dar producţia se poate muta puţin câte puţin. Dacă un singur schimb de producţie este transferat de la Mioveni la Tanger, înseamnă disponibilizarea a 3000 de angajaţi de la uzina Dacia şi a 18000 de la furnizorii de componente, iar această avalanşă nu va mai putea fi oprită”.

Despre plecarea Renault am vorbit in februarie anul trecut. Sincer ma mira ca au rezistat atat de mult: in mod normal companiile mari se misca repede, mai ales azi cand viitorul este incert si costurile ard mai rau ca niciodata. Iata ce ziceam:

Renault ameninţă că va închide două fabrici în Franţa în lipsa unui acord cu sindicatele – este acesta doar un skirmish intre patronat si sindicate? Pai daca este, deja e un sport la Renault ca si pe la noi cand vor sa bage pumnul pe gura salariatilor ii ameninta ca inchid fabrica. Din pacate insa, lucrurile nu sunt chiar atat de simple si cifrele sunt graitoare: scaderea vanzarilor pe piata auto este poate viitorul soc care va lovi economia mondiala dupa criza creditelor, mai ales avand in vedere ca industria auto trage dupa ea mult mai multe industrii cu impact in varii domenii (productie, inginerie, transporturi, robotica, etc). Sa nu uitam ca prima industrie (cu exceptia bancilor) care a beneficiat de ajutorul statului a fost industria auto, atat in SUA cat si in Germania (si indirect in restul Europei). Insa pentru ca creditul ramane mort si dezvoltare nu exista, consumul de masini a scazut si va scadea in continuare, capacitatile fiind mult peste necesar, deci industria auto va cunoaste o corectie majora care din pacate nu va fi lina cum am spera, ci unda de soc va fi puternica avand in vedere tocmai marimea acestei industrii. Asa cum o basculanta nu poate lovi usor o bicicleta tocmai pentru ca oricat de priceput ar fi soferul basculantei, cateva tone cu greu pot fi franate si manevrate ca sa nu faca praf o bicicleta care ii apare in fata, tot asa si cutremurul din industria auto va lovi in plin economia europeana si va produce unde de soc in toate sectoarele economice si mai ales sociale. Nu este deloc exclus ca viitori someri care acum mai produc masini pe stocuri sa fie in plan social drojdia din care se va coace o noua revolutie. Si daca nu in vest, foarte posibil pe la noi inchiderea fie a Ford-ului fie a Daciei sa produca mari convulsii sociale. (Câte-un pic, pic, pic (7 FEB 2013))

Parerea mea este ca plecarea nu se va face chiar atat de repede si daca se va face, se va face toata o data. Francezii nu sunt insa buni organizatori si nu dau atentie maxima la costuri, deci nu vor inchide total decat cand nu mai au incotro. Sa nu uitam si ca si in Maroc pana se dezvolta furnizorii si se integreaza corespunzator cu uzina Renault, mai dureaza nitel.

Momentan, daca declaratiile mentionate in articol sunt reale, cel putin plecarea nu se va face toata o data, ci se va muta treptat, pas cu pas.

Revenind la articolul lui Ilie Serbanescu, degeaba arata el cu degetul catre salariile mici. Ce poate sa faca statul cu privire la asta? Din contra, statul, daca ar vrea sa creeze mediu propice dezvoltarii afacerilor si cresterii productivitatii, ar elimina total salariul minim si evident ar micsora taxele. Banuiala mea este insa ca povara costurilor cea mai mare pentru Renault/Dacia nu sunt costurile salariale ci lipsa infrastructurii. Vanzarile Daciei au explodat in ultimul timp si o sa tot creasca pe masura ce criza persista si oamenii nu au bani de masini bune. In aceste conditii, Dacia are nevoie sa produca din ce in ce mai mult, la costuri ideal cat mai mici, dar mai ales sa AIBA PE UNDE SA LE TRANSPORTE. Ori momentan strazile din Romania in prezent sunt full peste tot, in orase, in afara, pe autostrazi. Infrastructura este gatuita. Oricat de mici ar fi salariile muncitorilor, lipsa drumurilor si costul mare de transport fac imposibila dezvoltarea in continuare a economiei romanesti. Ponta se lauda cu dobanzile mici si costul creditarii ieftin – ambele consecinta politicii BCE – si nu realizeaza ca mostenirea lui lipseste cu desavarsire. Lipsa drumurilor va goni atat Dacia cat si Fordul si paradoxal nu din scaderea vanzarilor sau cresterea exagerata a salariilor, ci pur si simplu din cauza incapacitatii Romaniei de a livra marfa produsa. Pare greu de inteles asta, dar imaginati-va o fabrica de inghetata in mijocul desertului: cat de fiabila este, indiferent de cat de ieftina ai avea productia?

3 comments

  • Iarasi, desi am mai avut un schimb de replici pe tema asta, nu sunt de acord.

    Sa posteze cineva o poza, daca are, cu un transport de “dacii” pentru export, inghetat in trafic.

    Pentru ca sa fim seriosi, nu cred ca e mai usor sa aduci o “dacie” pe piata din Europa din Maroc, decat sa o aduci din Romania.

    Adevaratul “virus” al “migratiei” e chiar capitalismul, concurenta care impune costuri cat mai mici si profituri cat mai mari.

    Si cam in orice activitate industriala, costurile cele mai mari si unde se poate umbla cel mai usor, ajung sa fie cele salariale.

    Atat timpt cat va exista o tara bananiera care ofera cat de cat conditii de productie dar in care costurile salariale pot fi reduse semnificativ, productia va migra acolo.

    Asa s-a ajuns practic la dezvoltarea industriala a Asiei, pentru ca au fost cateva generatii dispuse sa fie sclavi.

    Noi am cam pierdut si sansa asta, desi dispozitia am avut-o, vrand nevrand insa ca tara tampon, dezvoltarea n-a fost de la inceput o optiune ci dimpotriva, distrugerea capacitatilor existente si jaful sistematic.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *