Moartea presei și metamorfozarea acesteia în portavoce ideologică

Romania nu are experienta unei prese libere. Poate pe vremea lui Eminescu, presa era libera si reporterii erau reporteri. Rolul reporterilor era sa informeze populatia, sa propage franturi de realitate pentru ca omul sa fie informat si sa poata stii pe ce lume traieste. Reporterul nu e un robot, transmite informatia in felul in care gaseste de cuviinta, adica subiectiv. Pana si robotii pot fi manipulati, pentru ca depinde de cine ii invata. Neutralitatea este o utopie.

Insa exista o mare diferenta intre nuantarea informatiei si transmiterea alaturi de informatie a talcuirii informatiei si activismul idelogic practicat de majoritatea presei in ziua de astazi. Evident ca avem mostenirea bolsevica unde presa era componenta principala in masinaria de spalat pe creier a partidului. Dar toti speram ca in libertate vom avea parte de altceva, de presa libera, cum este termenul consacrat. Presa care sa transmita informatia asa cum este, fara interpretari prea multe, fara presupuneri, fara minciun si mai ales fara coloratura ideologica de nicun fel.

Traim insa sfarsitul lumii si duhul epocii este unul deconstructiv. Asistam la deconstrucita istoriei, deconstructia popoarelor, deconstrucita biologiei, deconstructia culturala si in final chiar autodistrugerea prin metamorfozare a sensului cuvintelor. Libertate, democratie, pace, prosperitate, fericire sunt cuvinte care au cu totul alte sensuri acum decat acum 10 ani si cu totul altele decat acum 50 de ani.

Bunaoara, presa libera din ziua de astazi este de acord si chiar solicita cenzura. Libertatea de exprimare este vazuta ca interzicerea celor care spun altceva decat agenda ideologica a centrelor de putere la care sunt aliniate outleturile media respective. E mult spus centre de putere la noi caci suntem oarecum fii ploii. In razboiul mondial care se duce pe plan ideologic, noi suntem doar daune colaterale, adica la noi doar cad niste bombe ale unora, nefiind neaparat un teren de batalie prin lipsa noastra de relevanta. Dar daune colaterale fiind, bombele cad peste noi si trebuie sa identificam dusmanii si sa ii artam cu degetul. Este insa cineva preocupat? Este insa cineva constient de acest razboi si pregatit sa reziste? Cum poti rezista spalarii pe creier este insa un topic pentru un alt posibil articol.

Sa ne intoarcem insa la rolul presei si alunecarea rapida a acesteia inspre propaganda ideologica. In primul rand, trebuie sa subliniem ca cel putin la noi, de la nastere presa are ca raison d’etre activismul ideologic. Fie ca vorbim de Generatia Pro, fie ca vorim de antenele securistului aceluia, fie ca vobim de orice brand, existenta in sine a acestor trusturi are scop ideologic pentru ca finantele nu prea ies la calcule. Romania fiind o tara mica, chiar si cea mai puternica televiziune, chiar daca presupunem ca ar exista una singura si toti ne-am uita la ia, nu ar putea sa traiasca doar din veniturile din publicitate. Unele emisiuni ar putea, daca luam in calcul costurile operationale, dar ca trust, niciun trust nu poate supravietui financiar. Licentele sunt prima bariera si sunt puse astfel incat “accidentele” ca vreun investitor onest care ar dori sa faca profit sa nu poata accede cumva in clublu rezervat al portavocilor “autorizate”. Mecanismele de control sunt mai multe, dar uitati-va la penuria de posturi pe FM in ditamai largime de banda: cum de nu se gasesc investitori interesati sa porneasca un post FM cand piata e atat de virgina? Grecia are peste 1000 de posturi ca sa va faceti idee … Insa in Romania, licentele FM sunt prohibitive pentru ca toata lumea sa asculte pe Moise la EuropaFM si nu pe Chiazna sau vreun alt nealiniat reactionar care ar putea sa capete tractiune si sa puna bete in roate marsului necontrolat catre implozia societatii prin distrugerea familiei, a popoarelor si a individului in cele din urma.

Fara acoperirea sponsorilor si fara conexiunile cu partidele, presa romaneasca ar fi limitata la cateva organizatii minuscule, poate one-man-show cu capacitati limitate.

Daca pana mai ieri, principala batalie era politica si in rest, focusul principal era pe audiente, in ultimul timp asistam la o transformare periculoasa din batalia politica in batalia ideologica. Nu este deloc acelasi lucru, doresc sa clarific poate printr-un exemplu.

Sunt politicieni anti-gay de toate culorile: si in PSD si in PNL sa zicem. Acestia vor fi exterminati la Digi24 indiferent de culoarea politica. In acelasi timp, politicienii pro-gay, chiar si de la partidul lui Putin sunt periati si atitudinea lor este data ca exemplu. “Nici in Rusia lui Putin nu se intampla asa ceva” declara azi la TV, Cristian Parvulescu, unicul analist pe care Digi24 il cheama ca sa “analizeze” orice tema de la singura asociatie pro-democratie care exista in Romania. Ca si cum alte asociatii nu ar mai exista si ca si cum alti oameni nu mai au nimic de zis in tara asta, decat acest angajat al lui Soros. Banuiala mea este ca Parvulescu este chiar cenzorul ideologic si filtrul de orientari pe issues, dar asta e doar o banuiala.

Acelasi lucru insa este valabil si in SUA unde presiunea ideologica manifestata ani de-a randul, a reusit sa infecteze nu doar partidul democrat ci sa creeze un instinct de auto-cenzurare in intreaga presa, nealinierile fiind extrem de timide si riguros controlate. Nu va mai dura mult pana cand folosirea unui limbaj subversiv, codat va fi singura modalitate de a mai transmite si un mesaj sau o opinie nealiniata, pentru ca acrivia cenzorilor va impinge mereu limita a ce poti spune in toate directiile: sex, rasism, religie, avorturi etc. Dar in SUA mai exista deocamdata sperante si unii chiar declara sfarsitul dictaturii corectitudinii politice si trezirea marelui urias.

Romania insa cu o populatie functional analfabeta, cu o scoala deja distrusa sistematic, cu o intelighentie care lipseste cu desavarise, nu are nicio sansa sa poata opune rezistenta in razboiul ideologic, indiferent de vigoarea unor reflexe instinctuale in care am putea spera ca le avem, altfel spus neomogenitatea romanilor si reticenta aderarii la idei, prin alunecarea mai mult inspre sentimente si stari psihologice ne fereste putin ca sa fim facuti praf de inamici. Insa status-quo-ul nu garanteaza un viitor mai bun, pe masura ce si armele acestora vor fi mai tunate pe parametrii poporului roman, asa cum Daciile sunt cu garda inalta ca sa faca fata drumurilor proaste romanesti. Este doar o chestiune de timp …

[CORONAVIRUS] Digi24 – panică și știri false

DigiFakeNews le zic eu. Toate televiziunile mint, dar exista mai multe felul de aminti. Bunaoara, Antenele nu au pretentia de echidistanta. Este clar ca sunt televiziunile unui fost securist, este clar ca tot ce prezinta este fabricat si oamenii de acolo se comporta ca artistii la teatru: joaca un rol. Ei nu pretind ca sunt la o conferinta la facultate, sa tina un curs sau ceva de genul. RTV de asemenea, mint dar o fac fara nici cele mai mici menajamente: bombastic, grosier, cu un target bine delimitat de nivelul de IQ si apetenta pentru generice care iti maresc tensiunea cu 2-3 puncte cel putin, daca nu prin tonul grav, macar prin amplitudinea sunetului.

Digi24 insa pretinde profesionalism, echidistata, europenism, blah-blah. Si ei joaca insa un rol, fac si ei teatru doar ca ei sunt un fel de documentary, adica show cu oarecare legaturi cu realitatea, insa cu in scenariu bine conturat. Iar zilele astea, panica este scenariul clar conturat la Digi24. Panica cu orice pret, lasand jos orice regula. De ce? Pentru bani! Pentru ca panica, cu cat mai mare, aduce mai multa audienta si audienta inseamna bani. Iar in vremuri de criza …

Mi-e scarba de ei, nu are rost sa detaliez, imaginile spun totul …

Sursa: OurWorldInData.org

Digi Fake News nu se dezminte și face bășcălie și anul acesta de pelerinii Sfintei Parascheva

Pelerinii veniți la Iași s-au gândit să nu plece cu mâinile goale și au pus ochii pe panseluțele plantate în centrul orașului. Mai multe persoane au fost surprinse culegând de zor flori de pe Pietonal. Nu s-au mulțumit cu una-două, ci și-au umplut sacoșele de-a binelea, relatează Ziarul de Iași. (Sursa: Digi24)

Ca în fiecare an, de tradiționalul praznic al Sfintei Parascheva, dracii îi chinuie în talente pe ziariștii atei și îi îndeamnă să-și pună singuri jar în cap, hulind, batjocorind și glumind prostește pe seama pelerinilor.

De obicei râd de cozile mari, de oamenii care stau cu zilele, de bătrânii care mai leșină, de sarmalele și țuicile împărțite de primărie etc. Situații normale pentru evenimente care atrag mulți oameni dar care sunt evidențiate de presă culmea doar cu ocazia sărbătorilor ortodoxe, în niciun caz cu ocazia festivalelor păgâne gen Untold care a lăsat în spate mult mai multă distrugere decât amărâtele panseluțe culese de cei 0,001% pelerini (dacă e să dăm crezare că cei care culegeau chiar erau pelerini). Spre deosebire de Sfânta Parascheva, Sfântul Utold este prezentat epopeic, chiar hyperbolic și hilar pe alocuri:

Peste mări şi ţări se vorbeşte despre România, ţara aia de lângă Cluj. Văd imaginea cu Armin în genunchi, în faţa spectatorilor, gestul ăsta spune tot despre ce înseamnă Untold si lumea lui magică. Noi, la fel, furnicile din jurul arenei, parte din furnicarul de du-te-vino, preiei, duci clientul acasă şi repede înapoi la Arenă, cred că dacă las maşina cu motorul pornit şi meg până la magazin, o găsesc la Cluj Arena, a învăţat drumul. (Sursa: Digi24)

Și pentru că anul acesta nu au avut ce întâmplări senzaționale să prezinte, Digi24 a zgârmat pe youtube și a găsit această filmare a Ziarului de Iași:

De unde reiese din filmare că acei culegători de panseluțe sunt pelerini la Cuvioasa Parascheva și ce legătură are ce fac aștia cu praznicul? Evident nicio legătura, dar legătura o facem noi, e de-ajuns să filmăm biserica în spate și filmul e făcut.

Acestă știre în care o filmare irelevantă și câțiva oameni care nu reprezintă deloc nici mulțimea și nici evenimentul sunt exemplul clar de manipulare negativă și poate fi folosit la școlile de jurnalistică, deși mai bine ar fi ca tinerii stundeți să nu învețe astfel de prostii ci să învețe ce înseamnă cu adevărat reportaj și știre.

Bineînțeles, Digi24 nu are niciun interes să prezinte știri și evenimente într-un mod serios, ci în stilul deja generalizat lansat de Dan Diaconescu, pentru ziariștii de astăzi, sinapsele fac singurele legăturile și umbrele sau peumbrele adevărului sunt accentuate automat și evidențiate în detrimentul lucrurilor importante cum ar fi credința, evlavia, tradiția și de ce nu sărbătoarea. Faptul în sine ca sute de mii de oameni au avut o sărbătoare ar trebui să fie un eveniment pozitiv, optimist, un prilej pentru presă să mai acopere și lucruri bune care se întâmplă pe lângă războaie, crize economice și scandaluri politice. Dar pentru că Digi24 are o agendă și un program anti-românesc și mai ales anti-ortodox, lucrurile stau departe de cum ar trebui să fie, cel puțin la această televiziune și la acest trust.

Nu mai amintim aici de pretenția pe care Digi24 o are de a fi o televiziune modernă, echilibrată, care prezintă adevărul așa cum este în paralelă cu celelalte televiziuni plătite de grupuri de interese. Deși tehnic, în spatele oricărei afaceri sunt grupuri de interese și în particular, cum mass-media este o afacere proastă la noi și o televiziune nu poate supraviețui din reclamă, toate televiziunile de la noi sunt paravanul unui grup de interese mai mult sau mai puțin cunoscut publicului larg.

Nu de puține ori ziariștii Digi24 privesc cu superioritate și aroganță către colegii lor de la alte posturi gen RTV sau Antena3 care sunt “platiți” ca și cum ei ar face muncă voluntară. Este de înțeles setea de clickuri și de senzațional, deși probabil niște imagini cu moaștele sau chiar secvențe de la slujba ar fi mult mai populare decâ acest non-eveniment care în afară de grimasele obișnuite pe care le va emite cea mai tristă chelie din breasla mediatică, nu va stârni mare vâlvă în jurul ei și nu va aduce prea mult trafic.

Însă ca un post finanțat din prostia românilor care încă nu și-au reziliat abonamentul la RDS-RCS, Digi24 nu are presiunea ratingurilor, având fonduri suficiente să reziste mulți ani buni chiar fără rating. De altfel, ce televiziune ar fi supraviețuit atâția ani de zile cu ratingurile mici ale Digi24 doar din reclamă? Evident că nicio televiziune nu va supraviețui în România doar din reclamă, dar probabil niște indicatori și competiție între editorii știrilor există, de unde nevoia fiecărui ratat de a zgârma și a falsifica într-o direcție cât mai mult, cu scopul de a stârni atenția (în general negativă) care atenție negativă ajută de multe ori mai mult decât cea pozitivă.

Deși în general zgârmarea răului este metoda clasică, în cazul Bisericii Ortodoxe, atacul și denigrarea sunt chiar obiective ferme, după părerea mea acestea fiind în top 3 scopuri strategice ale super-multi-naționalei RDS care supraviețuiește financiar uimitor după scandaluri la nivelul conducerii, rezultate financiare dezastruoase, o lansare la bursă eșuată și credite peste credite, ba chiar extinderi în zonă.

Teama de Rusia și de Putin, dar și spaima de renașterea naționalismului într-o zona de interes pentru Imperiu fac daune colaterale în Biserica Ortodoxă Română care trebuie neutralizată din punct de vedere al puterii simbolice pe care o are asupra credincioșilor. Ce nu știu însă programatorii sociali ai unui imperiu în decădere este că ortodoxia este în sângele românilor și probabil chiar și cei care fac aceste reportaje se declară ortodocși și zic “sărut-mâna, părinte” patriarhului dacă îl văd pe stradă, acceptând în același timp să facă munca murdară pe care o fac, pentru a-și câștiga pâinea cea de toate zilele.

Acestora însă le recomandăm o predică a Pr. Calistrat ca să înțeleagă cum pot face bani și fără să slujască dracului:

Fake News la Digi24: baze extraterestre pe Lună

Calitatea presei mainstream românești lasă încă de dorit chiar și acolo unde banii nu sunt o problemă cum este cazul trustului RCS-RDS care câștigă pe seama imperiului de internet prin cablu construit pe fundația monopolului oferit de stat acestei companii în diverse zone ale țării unde încă de la început RDS nu a avut competiție ceea ce i-a facilitat creșterea spectaculoasă.

Dacă alte posturi TV au un specific și sunt construite pe modelul de tabloid, Digi 24 avea totuși o altă pretenție. Știri ca asta cu bazele extraterestre pe Lună nu ar părea ciudat pe site-ul RTV, B1 sau chiar pe Adevărul. Fuga după clikuri face ca majoritatea site-urilor de știri să conțină 50% pornografie, 25% groază și teroare , 20% breaking news, 4% modă și 1% știri. Grosul articolelor este constituit din traduceri și preluări, conținut original fiind aproape null sau în cel mai fericit caz preluat de la site-uri partenere din același rețea care însă probabil și ele fabrica contentul tot pe banda, pe bază de traduceri.

De ce nu pot exista baze extraterestre pe Lună?

Dacă negarea aselenizării americanilor pe  Luna este o teorie a conspirației clasică, recurentă și la care apelează orice outlet de “știri” când nu se întâmplă mai nimic și trebuie realizată norma de clickuri, bazele extraterestre pe Lună sunt o teorie a conspirației de 100 de ori mai tembelă și fără nicio tangență cu realitatea nici măcar la nivel conspirativ.

În primul rând, nu are nici un sens ca extratereștrii să aibă o bază ascunsă pe Lună. Ce să facă acolo? Să ne urmărească? De ce? Să ne fure tehnologia? Deci extratereștrii au descoperit călătoriile interstelare cu nave care probabil depășesc viteza luminii – altfel ar fi foarte greu – și stau să ne spioneze pe noi, ascunși?

Dacă totuși ar vrea să ne urmărească doar ca să se distreze, cum de i-au lăsat pe americani să-i deconspire? O misiune atât de periculoasă, călătorii de la sute de ani lumină, bază pe un satelit îndepărtat, plasată pe partea ascunsă, bine camuflată ca să nu poată fi descoperită și tu îi lași pe americani să se plimbe pe-acolo, nu ești în stare să faci un mic scrambling sau să lansezi o mică rachetă în spațiu care să îți asigure secretul de o importanță interstelară …

Un amănunt amuzant al gogoșii este acelă că tocmai NASA ascunde. Deci dacă avem un prim nivel al prostiei prin presupunerea că există extratereștrii – deocamdată știința serioasă nu doar că le neagă existența ci demonstrează infima posibilitate ca viața să existe (vezi cel putin Paradoxul Fermi, sau fine tuning – denumirea discretă pe care o dă știința ideii de Dumnezeu) – și dacă al doilea nivel ar fi că aceștia vor să rămână ne-descoperiți, prin urmare se ascund tocmai în zona ascunsă a lunii, din toată această schemă, prostia maximă este aceea că NASA vrea să țină ascuns. Existența unei baze extraterestre pe lună ar face probabil ca bugetul NASA să fie prioritar în SUA și să depășească bugetul armatei. SUA ar începe urgent dezvoltarea unei flote stelare care să fie gata să îi apere pe americani de extratereștri deoarece prima premiză este evident aceea că sunt ostili și chiar dacă nu sunt ostili, nu strică un dușman în plus care să dea de muncă complexului militar-indistrial care conduce SUA.

Știrea în sine este un exemplu de click-bait reușit având nenumărate ingrediente picante: extratereștri, bază pe lună, secret, NASA și chiar rușii. Senzaționalul fantasmagoric se vinde foarte bine și Youtube-ul este plin de prostii de orice natură. Faptul ca “editorii” Digi 24 tatonează cu modelul de tabloid este încă o dovadă că câinele se întoarce la vărsătura lui, chiar dacă are covrigi în coadă. Altfel zis, papagalii vorbitori (sau scriitori de data asta) preferă să imite înjurături nu să compună cântece ca alte păsărele. Căci a  crea până și o propoziție originală necesită efort intelectual de care papagalii de la Digi24 nu sunt în stare, după cum putem vedea și în cazul de față.