Hei-rup-ul din învățământ – versiunea 2016

Acum mai mult de un an, în pragul deschideri anului școlar trecut, scriam un articol intitulat MR. BEAN ŞI ÎNVĂŢĂMÂNTUL ROMÂNESC în care observam patternul “renovărilor” periodice a învățământului, mai ales după ce anul școlar a început deja, sursa perpetuă de haos și tulburări. Am putea deja spune, “tradițional” sau “tipic românesc”. Faptul ca in fiecare an se schimba cate ceva, se face “o noua revolutie in sistemul de invatamant” este binecunoscut. Pare imposibil sa existe un an in care nimic nu se schimba si in care totul este la fel ca anul trecut – semnul unei oarecare normalitati. Cu atatea schimbari, ne-am astepta totusi ca fiecare sa fie un pas inainte, sa aduca un plus de coerenta, de progres, de organizare etc. Din contra, nu am auzit nimic bun despre invatamantul romanesc de pe vremea de cand s-au scos uniformele obligatorii. Poate ca nu sunt eu prea la curent, dar daca gresesc, sa ma corecteze cineva: ce s-a facut bun in invatamantul romanesc in ultimii 25 de ani? Si ma refer la schimbari importante, care sa insemne ceva, nu doar la schimbari de cadre si o data cu cadrele de strategii si “abodari” diferite, altfel spus schimbarea schimbarii, corolarul inevitabil al dinamicii politichiei romanesti. (sursa) Și anul acesta s-a întâmplat la fel. Noutatea anlui educațional 2016 este că directorii trebuie să dea concurs pentru ocuparea posturilor comparativ cu anii trecuți în care directorii erau numiți de Inspectoratul Școlar, o instituție condusă de membri de partid. Prin urmare politizarea mergea până la nivelul directorilor și chiar al profesorilor, un lucru evident caracteristic unei țări bananiere, de unde și încercarea de schimbare. Când directorii sunt numiți de partid și când în școli se fac “bisericuțe” prin care fiecare profesor încearcă să lingă fundul directorului (și al partidului indirect) mai bine ca să aibă parte de tratament preferențial și avantaje din partea directorului, asta se numete mica corpuție. În joc nu sunt neapărat bani concreți, ci sistemul politizării învățământului lovește în calitate și mai ales în normalitate. Nu este normal ca între doi profesori: unui de nota 10 și unul de nota 5, cel de nota 5 să ocupe postul doar pentru că are un prieten la partid care poate să îi sugereze domnului director să ii ofere lui postul. Evident, teoretic, există un simulacru de cadru legislativ și procedural, dar “punctele” și concursurile din învățâmânt sunt doar o procedura birocratică, sistemul actual permițând unui profesor care nu e pregătit deloc sau e pregătit cu mult sub altul, să ia fața, pe criterii politice. În cele din urmă, cine împarte, parte face și până acum, împărțeala o făcea partidul, căci el numea inspectorii și directorii care organizau treaba. Salutara intenția guvernului de schimbare dar totodata inutilă și din categoria formelor fără fond. Vom explica mai în amanunt. În primul rând, anunțarea acestui concurs și a cerințelor s-a făcut cu prea multă întârziere. Nici un director serios, dacă ar dori să se pregătească nu are cum să învețe 3 cărți în 2-3 săptămâni. Este aberant. Eu aș compara programarea din scurt similară măsluirilor licitațiilor la stat, prin care acestea sunt organizate astfel

Read more

Mr. Bean şi învăţământul românesc

Pe cat de drag imi este Mr. Bean, pe si mai mult sunt stresat de fiecare data cand il revad. Urmarindu-l pe Mr. Bean, exista in permanenta asteptarea ca ceva nasol urmeaza sa se intample, fie ca o sa sparga ceva, fie ca o sa-si piarda chilotii in bazin, fie ca o sa explodeze camera etc. O catastrofa este mereu in asteptare la Mr. Bean si aici se termina asemanarea cu invatamantul romanesc. Faptul ca in fiecare an se schimba cate ceva, se face “o noua revolutie in sistemul de invatamant” este binecunoscut. Pare imposibil sa existe un an in care nimic nu se schimba si in care totul este la fel ca anul trecut – semnul unei oarecare normalitati. Cu atatea schimbari, ne-am astepta totusi ca fiecare sa fie un pas inainte, sa aduca un plus de coerenta, de progres, de organizare etc. Din contra, nu am auzit nimic bun despre invatamantul romanesc de pe vremea de cand s-au scos uniformele obligatorii. Poate ca nu sunt eu prea la curent, dar daca gresesc, sa ma corecteze cineva: ce s-a facut bun in invatamantul romanesc in ultimii 25 de ani? Si ma refer la schimbari importante, care sa insemne ceva, nu doar la schimbari de cadre si o data cu cadrele de strategii si “abodari” diferite, altfel spus schimbarea schimbarii, corolarul inevitabil al dinamicii politichiei romanesti. A venit in sfarsit toamna si cu toamna aflam si noutatile cu privire la invatamant. Una dintre ele, poate cea mai curioasa, la care am ramas perplex: s-a schimbat vacanta. Adica s-a mutat mai tarziu o saptamana din iarna si s-a impins inspre vara, mai pe sleau, copiii ia vacanta mai tarziu. Televiziunile au tratat subiectul punand accentul pe faptul ca multi si-au luat deja bilete de vacante pentru la anul si parintii nefericiti care au crezut ca mai economisesc un sfant daca rezerva de pe-acum pana la anu’ si care s-au nimerit in perioada in care se termina scoala, o sa piarda probabil o parte din suma de bani data deja. O non stire, probabil numarul celor loviti de aceasta problema este infim, dar chestiunea in sine ne ajuta sa punem urmatoarele 2 intrebari : oare nu se putea anunta chestia asta de asta vara, ca sa stie lumea? oare nu se putea amana chestia asta pana la anul viitor, chiar era atat de importanta? La aceste doua intrebari as adauga una care ma priveste: sunt eu oare obsedat de organizare de ma leg de astfel de amanunte? Mai conteaza cand au anuntat, la urma urmei poate conteaza decizia in sine, ca o sa fie mai bine cu noul program, “daunele colaterale” sunt nesemnificative si astfel de hotarari in pripa, sunt inevitabile avand in vedere complexitatea actului de administrare a invatamantului romanesc? Sa trecem insa la urmatorul subiect: Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, le-a spus inspectorilor şcolari că în examinarea stării de sănătate a elevilor la începutul anului şcolar nu trebuie să se facă exces de zel, fiind suficiente adeverinţă medicală şi certificat epidemiologic, atenţionând să nu fie trimişi copiii la analize inutil.

Read more