Deştepţii care ne conduce

Un prim-ministru la lopata si un taran cu idei salvatoare. Asa citeam un comentariu intr-un ziar la un articol despre Eroul de la Sendreni, Sandu Gheorgiu, care i-a lasat pe specialisti cu gura cascata sugerandu-le banala idee ca acolo unde este vale, apa se scurge si cade de sus in jos. Cred ca faptul ca totusi l-au ascultat este datator de sperante, ne arata ca daca de criza nu ne apara in nici un fel, acest guvern neputincios mai are bunul simt sa adopte o solutie care le este pusa pe tava chiar de un om simplu, atunci cand situatia este strigatoare la cer. Ca un om simplu ce sunt, le dau si eu o solutie la criza: nu mai faceti nimic, nu mai dati legi, nu mai mariti sau micsorati impozite, mai mult stricati lucrurile, lasati totul asa cum este. Om vedea noi cum ne descurcam si singuri …

Surse: Adevarul, Realitatea, Saccsiv

Istoria lui Nea Mărin

Cum a apărut Nea Mărin?

De ce il iubim pe Nea Marin?

– pentru ca era inedit
– pentru ca era un artist extraordinar
– pentru ca intruchipa verticalitatea, simplitatea, firescul si totodata sufletul romanului

Cine nu se cutremura cand aude cantecul asta nu are suflet de roman. Nea Marin, Amza a fost un martir, a fost un far de lumina pentru un popor aflat in intuneric. Dorul de libertate razbatea prin umorul sau atat de puternic incat nu ne vine sa credem privind acum cum de putea sa spuna ce spunea si cum de ii permiteau. Ma rog, in cele din urma l-au exterminat pentru ca probabil Nea Marin nu a mai putut sa taca, l-a durut prea mult. Zicea Florin Piersic ca Amza mereu repeta: “Ma, abia astept sa traiesc si eu momentul ala” Iata ca noi il traim deceaba. E vai de noi, uitam cine suntem.

De ce este Ştefan cel Mare Sfânt

Unii romani isi pun intrebarea de ce a fost facut Stefan cel Mare Sfant, ba chiar de ce ii zicem si Mare ca doar unii cronicari ne povestesc despre aceasta ca era “manios si degraba a varsa singe nevinovat, de multe ori pe la ospete omora fara judetu” – Grigore Ureche.

Acestia in primul rand nu sunt ortodocsi, si in al doilea rand nu sunt romani. Nu sunt ortodocsi deaorece un ortodox ar privi cu interes si apoi cu dragoste la orice sfant, l-ar simti ca pe un mare ajutator si rugator al nostru inaintea Dreptului Judecator si rugandu-i-se cu nadejde, ar primi mangaierea si ajutorul de netagaduit al acestuia. Adancul pe adanc cheama, si cat de superficiali am fi noi in credinta noastra, legatura cu sfintii in ortodoxie este puternica si vie.

In al doilea rand nu sunt romani. Fiindca atunci, orice conducator care ar fi preferat sa moara in lupta cu dusmanii decat sa fie pupincurist cum sunt conducatorii nostri de azi ar fi fost privit cu mare preturire si respect, ca un aparator de seama al neamului nostru, vrednic de toata lauda.

Dar de ce il numim pe Stefan Mare? Un conducator care biruia o armata de zece ori mai mare si poate si mai pregatita decat a lui nu putea fi trecut cu vederea de istorie, de aceea poporul l-a numit Mare. Insa biruintele lui au fost spectaculoase nu doar prin prisma inferioritatii militare a unei tari ca Moldova fata de Imperiul Otoman – cea mai mare putere a vremii, ci mai ales daca privim conjuctura istorica in care aceasta rezistenta a avut loc: otomanii cucerisera Bizantul si se pregateau sa ocupe intreaga Europa, iar crestinatatea era dezbinata si in mare pericol.

De ce a fost facut Stefan cel Mare sfant de catre Biserica Ortodoxa Romana? Mai intai trebuie sa spunem conditiile de fond pe baza carora se ia o astfel de decizie:

  1. Ortodoxia neindoielnica a credintei;
  2. Proslavirea lui de catre Domnul cel putin printr-unul din urmatoarele daruri sau puteri:a) puterea de a suferi moartea martirica pentru dreapta credinta;

    b) puterea de a infrunta orice primejdii sau chinuri pentru marturisirea dreptei credinte,
    pana la moarte;

    c) puterea de a-si inchina viata celei mai desavarsite trairi morale si religioase;

    d) puterea de a savarsi minuni in viata sau dupa moarte

    e) puterea de a apara si de a sluji cu devotament eroic credinta si Biserica Ortodoxa;

  3. Raspandirea miresmei de sfintenie dupa moartea lui si confirmarea acesteia prin cultul
    spontan pe care i-l acorda poporul credincios, numarandu-l in rand cu sfintii.
    De la indeplinirea acestei conditii pot face exceptie mucenicii dreptei credinte.

Existenta conditiilor de fond, si anume, existenta neindoielnica a primei si a celei de a treia, care poate lipsi numai in cazul martirilor , ca si a oricareia dintre cele enumerate la cea de a doua, indreptateste autoritatea bisericeasca, Sfantul Sinod, sa procedeze la actul de canonizare.

De ce cred eu ca a fost Stefan cu adevarat un Sfant bineplacut lui Dumnezeu? Pentru ca desi strateg, intelept si curajos, victoriile sale nu prea pot fi explicate rational, ci doar cu puterea lui Dumnezeu acesta a biruit: “Cine ar putea crede de nu asa s-ar fi intamplat, ca o tara mica ca Moldova ar fi putut birui acea imparatie care peste multe scaune rasturnate puterea sa au intarit? Nu se poate asemana biruinta aceasta cu cele mai stralucite izbanzi a norodului lui Dumnezeu? … Nu se vede ca lumina zilei bunatatea celui ce s-au invrednicit ajutorului de Sus?1

Iar smerenia si dragostea lui pentru Biserica lui Hristos nu puteau fi trecute cu vederea de Bunul Dumenzeu. Cunoastem de la cronicari ca inainte de a pleca la lupta, Stefan poruncea ca toti ostasii sa fie spovediti si impartasiti. Oare cati din conducatorii nostri de azi mai zic macar un Doamne-ajuta! cand ia o hotarare sau cand hotarasc soarta tarii si poporului roman?

Note:

  1. Cuvant de ingropare ce se zice greceste Epitafion,
    vechiului Stefan Voievod al V-lea, Domnul Tarii Moldovei, cel ce s-au numit
    Mare, pentru marile vrednicii si vitejii ale sale
    , publicat de N. A.
    Ursu, in “O bijuterie a literaturii noastre vechi: Cuvant de ingropare
    vechiului Stefan Voievod, Domnul Tarii Moldovei, cel ce s-au numit Mare”
    din “Mitropolia Moldovei si Bucovinei”, LXVI (1990), 4, p. 136-149.
1 2